Java je objektově orientovaný jazyk, což znamená, že veškerá funkcionalita je implementována pomocí objektů. Třída je šablona pro vytvoření objektu, který kombinuje data (atributy) a funkce (metody).
Příklad:
public class Person {
// Atributy
String name;
int age;
// Konstruktor
public Person(String name, int age) {
this.name = name;
this.age = age;
}
// Metoda
public void greet() {
System.out.println("Hello, my name is " + name);
}
public static void main(String[] args) {
// Vytvoření objektu
Person person1 = new Person("John", 30);
// Volání metody objektu
person1.greet();
}
}
Metody jsou funkce definované uvnitř tříd a slouží k provedení určitých akcí nebo operací. Mohou být volány z jiných částí programu.
Příklad:
public void doSomething() {
// Kód metody
}
Java podporuje různé datové typy, jako jsou celá čísla (int), desetinná čísla (double), řetězce (String) atd. Proměnné jsou rezervované pro ukládání hodnot.
Příklad:
int age = 25;
double height = 1.75;
String name = "Alice";
Podmínky umožňují provádět určité akce na základě splnění určité podmínky.
Příklad:
int age = 20;
if (age >= 18) {
System.out.println("Osoba je dospělá");
} else {
System.out.println("Osoba je dítě");
}
Cykly umožňují opakování určitých částí kódu.
Příklad:
for (int i = 0; i < 5; i++) {
System.out.println("Číslo: " + i);
}
Pole jsou kolekce stejných datových typů, které umožňují ukládání více hodnot pod jednou proměnnou.
Příklad:
int[] numbers = {1, 2, 3, 4, 5};
Výjimky jsou situace, které mohou nastat během běhu programu a které mohou přerušit normální tok programu. Java poskytuje mechanismus pro zachycení a řízení výjimek.
Příklad:
try {
// Kód, který může vyvolat výjimku
} catch (Exception e) {
// Kód pro zpracování výjimky
}